5 manieren om de opname van je voeding te verbeteren

“Je bent wat je eet” is een bekend gezegde, iedereen kent het wel. De voeding die je eet is verantwoordelijk van het herstel en opbouw van botten, weefsels en cellen. Wie dus gezond eet heeft een sterker lichaam en presteert beter, zowel mentaal als fysiek.

Maar wanneer je gezond eet en je voeding wordt niet goed opgenomen heb je er alsnog weinig aan. Vandaar dat ik liever uit ga van: “Je bent wat je opneemt”. Wanneer je voedingsmiddelen eet die vervolgens niet goed verteerd kunnen worden kan er een rottingsproces in je lichaam ontstaan met allerlei nare gevolgen.

opgeblazen gevoel

opgeblazen gevoel

De belangrijkste reden waarom voeding slecht wordt verteerd: een tekort aan maagzuur. Maagzuur zorgt er voor dat eiwitten, vetten en koolhydraten worden afgebroken en vervolgens opgenomen door het lichaam. Is het maagzuur niet in orde dan worden deze stoffen dus niet voldoende afgebroken en dus volgt er een onvoldoende opname van voedingsstoffen.

Mogelijke symptomen van een slechte voedingsopname en/of maagzuur tekort zijn onder andere:

Regelmatig een vermoeid gevoel

Slechte nachtrust (door verminderde opname magnesium)

Last van misselijkheid, boeren, volle of opgeblazen buik

Brijachtige en stinkende ontlasting (evt met onverteerde voedselresten)

Veel zin in zoetigheid of koolhydraatrijk voedsel

Acné

Brandend maagzuur in je keel

Een opgeblazen gevoel na het eten

Slechte adem

 

De grootste veroorzakers van slecht werkend of te weinig maagzuur zijn stress, inname van veel suikers en het gebruik van anti-biotica. Het spreekt voor zichzelf dat het voorkomen van deze oorzaken preventief werkt, en dat je hiermee dus je maagzuur op peil kunt houden. Heb je echter al een tekort aan maagzuur dan is het raadzaam om de volgende tips in gebruik te nemen.

5 Manieren om direct de opname van je voeding te verbeteren:

*Goed Kauwen! Wanneer je je voeding goed kauwt, totdat het vloeibaar is, kunnen je maag en darmen het veel beter verteren. Bovendien wordt het beter vermengd met je speeksel.

*Mediteren. Meditatie helpt je geest te versterken welke op zijn beurt weer veel lichamelijk processen verbetert, onder andere het spijsverteringsproces.

*Probiotica. Letterlijke betekenis: ten voordele van het leven (pro bio). Probiotica helpen de darmflora te herstellen en pathogene bacteriën weren.

*Supplementeer met Fundazymes. De ingrediënten van Fundazymes en hun werking: Betaine HCL optimaliseert het maagzuurpeil, Papaya extract bevordert de spijsvertering en vermindert brandend maagzuur, obstipatie en IBS (spastische darm). Ananas extract vermindert zwellingen en ontstekingen.

*Vermijd het combineren van koolhydraten met eiwitten en vet in je maaltijden. Koolhydraten hebben een andere zuurgraad nodig in je maag dan eiwitten en vetten. Deze combineren zorgt ervoor dat het niet goed verteerd kan worden in de maag.

 

Door het optimaliseren van de opname van voedingsstoffen zul je je gezondheid flink verbeteren. Gebruik deze tips en mocht je ergens vragen over hebben, dan hoor ik het graag via mijn website.

 

Tot slot dit: Als je moeten boeren na het eten of je krijgt last van winderigheid, dan is datgene je gegeten hebt niet goed voor je. Je maag en/of darmen kunnen het niet verteren en er ontstaat gasvorming. Je lichaam geeft vanzelf aan of iets goed voor je is of niet, probeer dus aandachtig te eten en merk op wat er je medegedeeld wordt.

 

Voedingsadvies nodig jongedame?

Voedingsadvies nodig jongedame?

Succes, en sportieve groet,

Mart.

Mart, 15 februari 2012 13:22

Deel dit artikel

Reacties

Vorig artikel

De #1 reden waarom mensen hun fitness doelstelling niet halen in de sportschool

Volgend artikel

Is overgewicht een keuze?

Klaar om echt te veranderen? Start nu met fitsmart!

Fitsmart is bekend van

  • Fitsociety
  • SmartAss
  • FitGirls
  • Sports Palace

Klaar om van start te gaan? Kijk direct wat bij jou past Diensten & tarieven